کاربرد دیوارکوب چیست؟


دیوارکوب سریع‌ترین راه برای پوشش دادن و زینت بخشیدن به نمای دیوار به شمار می‌رود. می‌توان از آن در فضاهای مختلف استفاده کرد، اما برخی از اماکن گزینه‌های مناسب‌تری هستند. در ادامه در مورد هر آنچه که نیاز است از دیوارکوب یا دیوارپوش دانست را ارائه کرده‌ایم تا بهتر بتوان از آن در طراحی استفاده کرد.

کاربرد دیوارکوب چیست؟
اغلب در دکوراسیون فضاهای داخلی دیوار جزئی از نمای اصلی یا تم اصلی است که پس از ورود، سریع به چشم افراد خواهد آمد. پس توجه به آن و ایجاد زیبایی در آن نکته بسیار حائز اهمیتی برای اکثر طراحان به شمار می‌رود.

طراحان اغلب برای کارایی بهتر، زیباتر شدن و سرعت بخشیدن به کار، از دیوارکوب استفاده می‌کنند. در بسیاری از نماهای داخلی می‌توان از دیوارکوب استفاده کرد اما بیشتر از آن در دکوراسیون تجاری استفاده می‌کنند که گاهی برای منازل نیز بسیار مناسب است.

از دیوارکوب‌ها که با طرح و جنس‌های مختلف ساخته می‌شوندف به عنوان پوششی بسیار عالی برای دیوارهایی که هموار نیستند یا ترک روی آنها وجود دارد می‌توان بهره گرفت. از این طریق دردسرهای گچ‌کاری و رنگ که پروسه‌های طولانی‌تری هستند، فاکتور گرفته می‌شود. پس برای مواقعی که زمان و تمیزکاری اهمیت بالایی برای دکوراسیون داخلی دارد، بهترین راه استفاده از دیوارکوب است.

ویژگی‌های منحصر به فرد دیوارکوب
نصب آسان و سریع
فرم‌دهی ساده و راحت
ضد آب و قابل شست و شو
مناسب به عنوان عایق برای دما، صدا و رطوبت
متنوع در طرح و رنگ برای هر سلیقه‌ای
وزن سبک و مقاومت بالا
قابلیت نصب بر سطوح مختلف
هزینه مناسب نسبت به دوام بالا
مناسب برای تمام فضاهای داخلی
مطلب پیشنهادی : چیدمان آشپزخانه از اجاق گاز تا مبلمان
دیوارکوب گزینه‌ای عالی برای قسمت‌های مختلف
انواع دیوارکوب‌های تزئینی برای اماکن مختلف قابل اجرا هستند. اغلب در ادارات، اماکن تجاری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، پاساژها و سالن‌های کنفرانس از آن‌ها استفاده می‌کنند. زیرا همان‌طور که گفته شد، این روش برای پوشش دیوار می‌تواند در کوتاهترین زمان ممکن اعمال شود. حتی علاوه بر اینکه هزینه کمی را به همراه دارد، دوام و ماندگاری طولانی مدتی را نیز خواهد داشت.

در برخی از اماکن مسکونی نیز از دیوارکوب برای تزیین دیوارها استفاده می‌کنند تا علاوه بر اینکه به عنوان عایقی قابل شست و شو خواهد بود تا از رنگ کردن در مواقع دلخواه یا شست و شوی راحت، بتوان بهره‌مند شد. البته برخی طراحان فقط جنبه تزیینی آنرا در نظر می‌گیرند و به عنوان شیک و زیباتر شدن دکوراسیون از آن استفاده می‌کنند.

رنگبندی‌های مختلفی که از این سبک برای پوشش دیوارها وجود دارد می‌تواند بسیار متنوع باشد و همینطور تمام سلیقه‌ها و نیازهای طراحان را برآورده سازد. وجود این تنوع رنگی در کنار طرح‌های مختلف سبب می‌شود بتوان فضاهای منحصر به فرد و بسیار زیبایی را ایجاد کرد.

مطلب پیشنهادی : کنسول چوبی بهترین ایده‌ برای زیبایی دکوراسیون منزل
انواع دیوارکوب برای پوشش‌دهی به دیوارها
از آنجایی که هر کالایی جنس و تنوع زیبایی خاص خود را دارد، دسته‌های مختلفی را تشکیل می‌دهد. اکثرا دیوارپوش را به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌کنند که شامل موارد نام برده شده در این قسمت می‌شوند.

دیوارکوب‌های PVC
دیوارکوب‌های MDF
البته دیوارپوش‌ها از نوع PVC خود به دو دسته دیگر تقسیم می‌شوند که شامل PVC با شبکه‌های توخالی و PVC تو پر یا فومیزه را شامل می‌شود که هر یک را به طور کلی توضیح خواهیم داد.

دیوارکوب‌های PVC توپر یا فومیزه
به اصطلاح به این دیوارکوب‌ها به دلیل چگالی بالایی که دارند، فومیزه یا توپر گفته می‌شود. اغلب به جای نماهای سنگی، چوبی و آجری و… از این نما برای شکیل‌تر شدن و مقاومت بالا در اماکن مختلف استفاده می‌کنند.

این نوع دیوارکوب سطح صیقلی و صاف‌تری نسبت به نوع شبکه‌ای دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به برش‌دهی آسان و نصب ساده اشاره کرد. علاوه بر این موارد، عایقی از صدا، حرارت و دما است که برای تمامی اماکن قابل نصب و اجرا به شمار می‌رود.

دیوارکوب‌های PVC شبکه‌ای
این نوع دیوارپوش ها نیز از جنس PVC هستند اما تفاوت‌های ظاهری با نوع توپر دارند. این نوع نیز مانند نوع قبل استحکام بالایی دارد که قابل شست و شو است. دو نوع چاپی و روکش‌دار برای انواع دیووارکوب‌های پی وی سی وجود دارد. این نوع در مقابل ساییدگی و خراش مقاوم است که نشان دهنده کیفیت بالای آن است.

تنوع بالایی برای انتخاب آنها وجود دارد که طبق سبک دکوراسیون داخلی می‌توان طرح و رنگ مورد نظر را انتخاب کرد. مهمترین گزینه در رابطه با این دیوارکوب به قابلیت شست و شوی آنها می‌توان اشاره کرد که برای بسیاری از افراد نکته مهمی محسوب می‌شود.

دیوارکوب‌های MDF
اکثر اوقات از این نوع پوشش برای اماکن کوچکتر استفاده می‌شود اما از نوع PVC بیشتر در محیط‌های بزرگ مانند سالن‌های کنفرانس، هتل و ادارات استفاده می‌شود. از آنجایی که جنس آن از MDF است، از استحکام بسیار بالایی در مقابل ضربه و همینطور خراش برخوردار است. تنها تفاوت این جنس در وزن آن است که وزن بیشتری نسبت به دو نوع را شامل می‌شود.

این نکته را باید در نظر گرفت که در اماکنی که رطوبت وجود دارد نباید از این جنس استفاده کرد. زیرا پایه اصلی آن چوب است و ممکن است بعد از مدتی باد کند و زیبایی خود را از دست دهد. البته مزیت این جنس به این است که عایق بسیار مناسب‌تری نسبت به PVC به شمار می‌رود و تنها با نصب فوم زیر آن از رد و بدل شدن صدا، دما و حرارت جلوگیری خواهد شد.

مطلب پیشنهادی : نما رومی برای ساختمان‌های مدرن امروزی با ایده‌های جذاب
انتخاب کدام دیوارکوب مناسب و بهتر است؟
انتخاب دیوارپوش با توجه به سلیقه هر فرد و هر طراح، متفاوت است. اما نکات مشترکی وجود دارند که بهتر است آنها را در نظر گرفت. از آنجایی اکثر افراد خواهان طراحی منحصر به فرد و باکیفیت برای دکوراسیون هستند، تنوع زیادی از انواع دیوارکوب‌ها و گزینه‌های مختلف را پیش رو دارند.

1. انتخاب رنگ مناسب برای دیوارکوب
بهتر است اگر برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل از دیوارکوب استفاده می‌شود، از رنگ‌های خنثی مانند کرمی روشن، استخوانی، طوسی، سفید، دودی، شیری، بژ، شنی و کرومی یا پلاتینی استفاده کنند.

2. اکسسوری‌های مختلف برای دیوارکوب
در کنار رنگ‌های بیان شده می‌توان از کمد، کابینت، باکس، باکس کتاب، مبلمان، فرش و همینطور وسایل تزیینی دیگر مانند انواع مجسمه و گل‌های تزیینی در رنگ‌های متناقض با زمینه ایجاد شده استفاده کرد. با این روش جلوه بصری ویژه‌ای برای محیط ایجاد خواهد شد که بسیار منحصر به فرد شده و زیبایی چشمگیری را به همراه خواهد داشت.

3. انتخاب دیوارکوب مناسب برای محیط‌های اداری
برای اماکن تجاری و اداری یا رستوران‌ها، هتل‌ها، سالن‌های کنفرانس و یا سالن تئاتر می‌توان از رنگ‌های چشمگیرتر استفاده کرد. اغلب از جنس PVC برای این اماکن برای زیبایی استفاده می‌شود اما اگر هدف عایق صدا و دما باشد از جنس MDF استفاده می‌کنند.

4. توجه به نورپردازی
با کمی نورپردازی می‌توان جلوه‌ای ویژه به انواع دیوارکوب بخشید. اغلب طراحان از چند رنگ و طرح مختلف دیوارکوب‌ها برای تزیین و زیباتر شدن دیوارها استفاده می‌کنند. این کار می‌تواند ویژگی خاص خود را ایجاد کند و علاوه بر آن به کاربردی تر شدن آن نیز کمک کند.

طرح و مدل‌های مختلفی از دیوارکوب‌ها
علاوه بر متریال به کار برده شده برای ساخت دیوارکوب، تنوع طرح و مدل‌های مختلفی نیز وجود دارد که به کار برده می‌شود. البته دیوارکوب‌ها برای بعضی از فضاها بسیار پرکاربرد هستند که به دلیل مزیت‌هایی است که به همراه دارند.

دیوارکوب سنتی
برخی از انواع دیوارکوب‌ها وجود دارند که برای مکان‌هایی که دکوراسیون سنتی دارند، مناسب‌تر هستند. معمولا برای ساخت آنها لازم است طبق ابعاد دیوار طرح مورد نظر را سفارش داد. زیرا اغلب آنها از چوب ساخته می‌شوند و روی آنها منبت کاری یا معرق کاری لازم است انجام شود. این دیوارکوب‌ها بسیار جذاب هستند اما برای محیط‌هایی که رطوبت وجود دارد نباید از آنها استفاده کرد.

دیوارکوب فانتزی مناسب برای اتاق خواب‌ها
این نوع از دیوارکوب‌ها بیشتر برای اتاق خواب‌ها مناسب هستند. برای انتخاب این نوع طرح‌ها گزینه‌های سه بُعدیِ بسیار زیبا و شکیلی وجود دارند که طبق ابعاد فضا می‌توان گزینه مناسب را انتخاب کرد. به کار بردن دیوارکوب برای اتاق خواب به عنوان عایق بسیار خوبی برای سرما و صدا عمل خواهد کرد.

آیا دیوارکوب برای آشپزخانه مناسب است؟
یکی از بهترین قسمت‌هایی که می‌توان از دیوارکوب استفاده کرد آشپزخانه است. زیرا انواع آن قابل پاکسازی و قابل شست و شو هستند. از این طریق با ایجاد لک و چربی جای نگرانی باقی نخواهد ماند. البته بهتر است طبق رنگ کابینت‌ها از دیوارکوب برای آشپزخانه انتخاب کرد تا همخوانی مطلوبی ایجاد شود. حتی بهتر است از نوع پی وی سی برای جلوگیری از جذب رطوبت آشپزخانه، استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی : بازسازی خانه و ساختمان های قدیمی، بازسازی منزل به سبک مدرن
سخن پایانی
نمای ساختمان اگر تجاری، اداری یا حتی مسکونی و فروشگاهی باشد، می‌تواند در گزینه‌های مختلفی از جمله روحیه و آرامش با ایجاد جلوه‌های بصری منحصر به فرد نقش به سزایی داشته باشد. از این رو برای تزیین دیوار، که معمولا در اولین نگاه به چشم می‌خورد، بهتر است گزینه‌های مختلف را بررسی کرد و آنها را به کار گرفت. دیوارکوب راهی نو و شکیل برای این منظور است تا به کمک آن پوششی زیبا و کارآمد را بتوان ایجاد کنند.

منبع : quicksaze.ir

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس باما